Saturday 28 July 2012

Peniaga Kesal Dakwaan PKINK Tak Berasas

KOTA BHARU - Lima penyewa Darulnaim Autocity di Jalan Padang Tembak, Pengkalan Chepa kesal dengan dakwaan Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) bahawa perniagaan mereka tidak berdaya saing dan berhutang dengan pihak terbabit sebanyak RM241,775 bagi tunggakan bayaran sewa.

Menurut seorang penyewa Mohd. Nawi Mohd. Tahir, 48, kesemua penyewa di Darulnaim Autocity kini dalam keadaan buntu dan tidak mengetahui niat sebenar pihak PKINK.

“Mereka mengatakan kami gagal mencapai objektif yang digariskan dan hanya enam pengusaha bengkel yang beroperasi secara kecil-kecilkan dan banyak premis yang tidak disewakan.

“Sebenarnya hanya dua sahaja lot yang tidak disewa dan hampir semua peniaga menyewa dua lot, malah, saya sendiri menyewa tiga lot,” katanya.

Sebelum ini, mereka menerima notis 14 hari untuk mengosongkan premis perniagaan dan berdepan kehilangan perniagaan masing-masing namun masih boleh bertahan kerana mempunyai pelanggan yang tetap di kedai mereka.

“Kami pernah menghantar surat memohon penyata sewa tapi sehingga kini kami masih belum menerimanya dan kami tidak tahu jumlah sebenar tunggakan sewa.

“Setakat ini mereka hanya senaraikan dua penyewa di kawasan itu dan ada di antara sudah tidak menyewa, malah salah seorang penyewa itu sudah meninggal dunia dua tahun lalu,” katanya.

Mohd Nawi berkata, mereka mungkin mengira keseluruhan hutang termasuk penyewa lama dan itu tidak adil bagi mereka.

Sinar Harian sebelum ini, melaporkan, mengenai masalah yang menimpa mereka apabila diberi notis 14 hari untuk mengosongkan premis selepas PKINK menyerahkan pengurusan kepada Suria KR Sdn. Bhd.

Bagaimanapun, Ketua Eksekutif Kumpulan PKINK, Mohd Sabri Abdullah mengeluarkan kenyataan dalam Sinar Harian, 7 Jun lalu, dengan memberitahu penyewa kompleks tersebut gagal mencapai objektif yang digariskan dan mereka mahu mencari penyewa lain.

Dalam pada itu, Mohd. Nawi mendakwa jentera sebahagian kelengkapan yang digunakan mereka di premis tersebut juga tidak mendapat kelulusan daripada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerja (JKKP) selain ada yang sudah tamat tempoh.

Kelmarin, JKKP membuat tinjauan ke kompleks tersebut untuk melakukan pemeriksaan terhadap jentera-jentera yang terdapat di kawasan berkenaan.

No comments:

Post a Comment