Thursday 19 July 2012

Ditikam Kerana Mahu Menangkap Pencuri Motosikal Rakan

KOTA BHARU-Seorang ahli Skim Rondaan Sukarela (SRS) mengalami kecederaan di bahagian perut selain di pergelangan tangan selepas ditikam dan digigit seorang lelaki ketika cuba mendapatkan motosikal milik rakannya yang dipercayai dicuri suspek di Kampung Gual Jedok, Tanah Merah, di sini, petang kelmarin.

Mangsa, Mohd Shazwan Mohd Nor, 23, berusaha mendapatkan dua suspek yang menaiki motosikal secara berasingan dengan memecut kereta yang dipandunya bersama rakannya, Hassan
Safin, 22, sejauh 10 kilometer sehingga sampai berhadapan Sekolah Kebangsaan (SK) Gual Jedok, bagi menangkap mereka.

Mohd Shazwan bertindak nekad melawan mangsa dan ketika dia cuba menumbuk salah seorang suspek, lelaki terbabit bertindak menggigit dan menikam mangsa sehingga dia mengalami kecederaan di perut.

Ibu mangsa, Norizan Che Abdullah, 45, berkata, ketika kejadian dia berada di rumah dan dikejutkan dengan kejadian anaknya, ditikam dari salah seorang kenalannya.

“Ketika kejadian kira-kira jam 3.45 petang, anak saya keluar bersama rakannya membeli kad prabayar berdekatan dengan kedai dalam kampung ini.

“Tidak saya sangka kejadian itu menimpanya dan selepas menerima berita itu saya terus ke hospital Tanah Merah bagi melihat keadaannya sebelum dipindahkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II)," katanya ketika ditemui di wad HRPZ II, semalam.

Norizan berkata, Mohd Shazwan sanggup menggadaikan nyawanya walaupun dia tidak mempunyai senjata bagi menangkap penjenayah itu.

“Mujurlah dia hanya mengalami kecederaan di bahagian perut selepas ditikam, jika tidak saya tidak tahulah bagaimana nasib anak saya.

“Lagipun dia hanya mengejar dua penjenayah itu yang mencuri motosikal milik rakannya dan mendapatkan kenderaan itu semula, namun menerima nasib begini, apa pun makcik masih bersyukur kerana dia selamat,” katanya.

Sinar Harian cuba menemu bual mangsa, namun dia masih lemah dan tidak mampu bercakap dan dilaporkan dalam keadaan stabil.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, rakan mangsa tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Mohd Shazwan pada mulanya mendapatkan rawatan di hospital Tanah Merah, namun bagi memastikan keadaannya tidak serius, pihak hospital memindahkan pesakit ke HRPZ II untuk rawatan susulan.

“Setakat ini motosikal jenis Honda Wave yang dicuri dapat ditahan bersama salah seorang suspek yang berusia 34 tahun dan kami giat memburu seorang lagi rakannya yang melarikan diri,” katanya ketika ditemui di HRPZ II, selepas melawat mangsa semalam.

No comments:

Post a Comment