Thursday 19 July 2012

Lagi Warga Emas Ditemui Merempat

KOTA BHARU-Desakan hidup akibat ditinggalkan keluarga, menyebabkan seorang warga emas terpaksa hidup merempat bagi mendapatkan sesuap nasi dan tempat berteduh.

Melihatkan keadaannya yang tidak tentu arah dan tidur beralaskan kain tanpa selimut di atas simen di Dataran Usahawan, berdekatan Stadium Sultan Muhammad IV, sudah pasti meruntun jiwa masyarakat yang melihat warga emas itu.

Menurut pemilik kedai yang enggan dikenali, dipercayai warga emas itu mula tinggal di kawasan terbabit sejak 10 hari lalu.

Memperkenalkan diri sebagai Hassan Basri Mohamad, 56, menurutnya, selepas bercerai dengan isteri, dia seperti disisihkan keluarga serta tidak pernah berjumpa dengan empat anaknya yang dikatakan dipelihara oleh keluarga angkat.

“Pakcik tak pernah tinggal dengan anak sebab mereka tinggal dengan keluarga angkat, cuma baru-baru ini ada anak pakcik datang ambil pakcik dekat stadium tempat tinggal sekarang.

“Kata anak pakcik tu yang hanya dikenali dengan nama Maziah, dia nak kahwin, jadi dia ambil pakcik untuk jadi wali dan selepas selesai majlis akad nikah dan urusan perkahwinannya, dia hantar semula pakcik ke sini (stadium),” katanya kepada pemberita ketika ditemui semalam.

Hassan berkata, walaupun ditinggalkan di situ dalam keadaan merempat, dia masih bersyukur kerana ramai yang prihatin terhadap nasibnya yang hidup sebatang kara.

“Saya yang minta dia (anak) hantar ke sini kerana memudahkan kerja saya untuk mengutip barang-barang terpakai dan menjualnya kepada pemborong. Lagipun saya juga tak pernah tinggal dengan anak dan mereka dibesarkan oleh keluarga angkat, kerana saya juga tidak mempunyai pekerjaan tetap untuk menyara mereka semasa mereka kecil,” dakwanya.

Menceritakan kisah hidupnya, Hassan yang berasal dari Pasir Mas berkata, walaupun hidup merempat, namun dia tidak pernah berusaha mencari anak-anaknya itu.

“Syukur Alhamdulillah ramai orang prihatin terhadap pakcik tetapi tak tahulah sampai bila sebab pakcik tak ada tempat tinggal lain kalau pakcik dihalau dari sini,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Jajahan Kota Bharu, Ruzaidi Che Soh, ketika dihubungi berkata, JKM akan menempatkan warga emas terbabit di Rumah Sri Kenangan, Taman Kemumin, Pengkalan Chepa buat masa ini.

“Setakat ini, dia masih belum cukup umur 60 tahun, namun kes ini akan dirujuk di bawah Akta Orang Papa 1977 di bawah JKM bagi mendapatkan perlindungan terhadapnya.

“Kita akan kaji perkembangannya memandangkan dia mengalami masalah batuk dan selema dan akan rujuk dia ke hospital untuk dapatkan rawatan sebelum di tempatkan di rumah perlindungan terbabit,” katanya.

No comments:

Post a Comment