Sunday 29 July 2012

Jangan Mudah Dakwa Undi BN Dapat Pahala Lebih - Nik Amar

KOTA BHARU- “Jangan mudah meletakkan andaian mengundi Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum nanti (akan) diberi ganjaran pahala lebih,” kata Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Bagi tujuan itu, Mohd Amar meminta Pemuda Umno Kelantan supaya tidak melabelkan pengundi yang akan mengundi BN mendapat pahala berdasarkan kenyataan Pas tidak dapat mengotakan janji-janji sahaja.

“Dosa dan pahala adalah berlandaskan dasar perjuangan, bukannya dilihat pada ketidakmampuan sesebuah parti dalam mengotakan janjinya,” katanya kepada Sinar Harian.


Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Ketua Pemuda Umno Kelantan, Anuar Safian yang menyifatkan pengundi BN akan mendapat pahala lebih dengan mengundi parti itu jika Pas tidak berbuat apa-apa kemajuan dalam Islam dan bangsa Melayu.

Kenyataan Anuar itu adalah susulan kenyataan Mohd Amar pada 29 Jun lalu yang mencabar Umno mengundi parti itu atau BN pada pilihan raya umum akan dikira sebagai amal soleh dan pahala jika Umno percaya perjuangannya selari dengan kehendak Islam.

Beliau yang juga, Pengerusi Jawatankuasa Islam, Pendidikan dan Dakwah menegaskan, kenyataan Anuar berhubung BN terbukti lebih banyak mengotakan janji dan menggerakkan syiar Islam tidak boleh dibanggakan.

“Di Kelantan, terdapat 118 projek Kerajaan Persekutuan yang terbengkalai biarpun Kerajaan Negeri beri kelulusan," katanya.

Pada masa sama, Mohd Amar menempelak Anuar kerana bagi beliau, Ketua Pemuda Umno Negeri itu kurang layak untuk berbincang soal itu.

“Soal dosa dan pahala ini adalah perkara luas kerana berkaitan agama. Ia bukan mudah diperkatakan,” katanya.

No comments:

Post a Comment