Wednesday 18 July 2012

Bantuan Untuk Warga Miskin Diperuntukkan Lebih RM16,000 Sempena Ramadhan

KOTA BHARU - Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) memperuntukkan RM16,830 untuk bantuan warga miskin di Kelantan bersempena menyambut Ramadan bagi tahun ini.

Ahli Lembaga Pemegang Amanahnya, Selamat Amir berkata, peruntukan yang disalurkan menerusi Program Sinar Ramadan itu diberikan kepada 33 isi rumah terpilih dari seluruh negeri. “Program pada kali ini masuk tahun kelima kita lakukan turun ke padang menghulurkan sumbangan kepada orang miskin yang memerlukan.

“Tahun ini kita bagi lebih sikit yang mana setiap ketua isi rumah kita bagi RM510 berbanding tahun lepas hanya RM460. Nilai sumbangan bertambah sebab kita buat berdasarkan pendapatan garis kemiskinan yang mana tahun ini meningkat,” katanya kepada Sinar Harian ketika mengunjungi keluarga miskin terpilih untuk bantuan sempena Program Sinar Ramadan di sini, semalam.

Selamat berkata, kriteria pemilihan untuk mendapatkan bantuan itu ialah pihaknya memberi keutamaan kepada ibu tunggal, anak yatim dan warga emas. “Kita juga pilih untuk bagi sumbangan adalah dalam rumah itu mesti mempunyai empat hingga lima orang ke atas,” katanya.

Selamat berkata, pihaknya memilih pendekatan memberikan bantuan berupa wang tunai kerana ia lebih sesuai mengikut keperluan dan kehendak warga miskin terbabit.

“Kita tidak memberi bantuan daripada segi barangan keperluan sebab kadangkadang keperluan manusia tidak sama yang mana hobi ataupun cara makan pun tidak sama,” katanya. Selamat berkata, berdasarkan pengiraan pihaknya, peruntukan itu mencukupi untuk memenuhi keperluan asas warga miskin tersebut bagi tempoh sebulan sepanjang bulan Ramadan.

“Selalunya kita bagi sumbangan seminggu sebelum puasa dan sebelum membuat keputusan untuk menyumbangkan jumlah ini kita membuat pengiraan terlebih dahulu dan mendapati ia cukup untuk mereka (warga miskin) membeli makanan berbuka dan bersahur,” katanya.

No comments:

Post a Comment