Monday 16 July 2012

Pemuda Terkena Sihir Mahu Hidup Normal

TO UBAN (Pasir Mas) – Seorang pemuda yang mempunyai penyakit misteri sejak lapan tahun lalu, berharap ada pihak tampil mengubati penyakitnya segera. Dia yang hanya mahu dikenali Ziyan, 26, mengalami penyakit misteri iaitu tidak dapat tidur sejak di bangku sekolah.

Ziyan berkata, dia mengesyaki dia disihir setelah mencapai umur 18 tahun iaitu selepas menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Sebelum ini, katanya, dia merupakan seorang pelajar ceria, namun bertukar kepada remaja dikatakan pelik oleh penduduk setempat.


Pagar dari sihir

Ziyan berkata, kebanyakan bomoh ditemui hanya berubat untuk membuang sihir, sebaliknya tidak memagar dirinya, daripada gangguan di masa depan. Menurutnya, dia hampir berputus asa kerana tidak semua usahanya bertahan lama.

“Saya berharap, lebih ramai sedia mengubati penyakit saya ini kerana saya sudah bosan hidup dalam keadaan seperti ini. Jika ada bomoh yang pandai memagar diri daripada gangguan sihir, saya mohon mereka menghubungi saya dengan segera,” katanya.

Ini kerana katanya, penyakit ini menyebabkannya tidak dapat menumpukan perhatian pada kerja.


Terima rawatan Darulsyifa

Selepas disiarkan Sinar Harian Februari lalu, pihak Pusat Rawatan Darulsyifa berusaha memulihkan dirinya.

Katanya, ketika berubat di Pusat Rawatan Darulsyifa, semua pantang larang dipatuhi. Selepas beberapa bulan berubat dengan Darulsyifa, dia mengakui boleh tidur selama beberapa jam.

“Berbanding sebelum menerima rawatan, saya hanya boleh melelapkan mata selama beberapa minit. Sekarang saya bersyukur kerana dapat tidur selama beberapa jam dan jarang mendapat mimpi ngeri,” katanya.

Menurutnya, dia juga tidak lagi mengekalkan rambut ‘gimbal’ dan selesa berambut pendek, setiap kali pergi berubat di pusat rawatan ini, yang berpusat di Kota Bharu.

Ziyan berkata, berkat nasihat ustaz, dia berusaha dengan sentiasa memanjatkan doa dan berzikir bagi mengubati penyakit ini.

“Bagaimanapun setakat ini, penyakit dialami belum sembuh sepenuhnya,” katanya.
Mahu hidup normal

Menurutnya, dia banyak menghabiskan masa mencari bomoh dan doktor, bagi mengubati penyakit misterinya ini.

Ziyan berkata, dia tidak kisah sesiapa datang mengubati kerana sudah tidak tahan dengan penyakit ini.

“Saya mahu menjalani kehidupan yang normal sepertimana rakan lain,” katanya. Saya berharap individu yang mahu membantu dapat menghubungi saya di talian 014-8370036,” katanya.

No comments:

Post a Comment