Sunday 22 July 2012

Geng Perompak Susu Sudah Bermula Di Kelantan

KOTA BHARU - Seorang peniaga kedai runcit terkejut apabila tidak sampai 20 minit susu bayi berjenama bernilai RM4,000 yang dijual di kedainya berjaya dilarikan oleh pencuri yang bergerak secara berkumpulan.

Aini Ibrahim, 46, berkata, kejadian yang berlaku kira-kira jam 6.25 petang itu dipercayai dirancang berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di kedai tersebut.

“Melalui rakaman itu saya melihat kumpulan yang melibatkan tujuh hingga lapan orang itu datang dengan menaiki dua buah kenderaan MPV jenis Grand Livina dan Alza.

“Mereka berpecah menjadi tiga kumpulan iaitu yang pertama berlakon menjadi pembeli dengan dan menarik perhatian suami saya pada ketika itu menjaga kaunter pembayaran, manakala sekumpulan lagi berada di luar kedai mengawal keadaan.

“Kumpulan ketiga melibatkan wanita berbaju kurung saiz besar yang bawa keluar susu berjenama tersebut dengan memasukkan tin susu bersaiz besar ke dalam pakaian mereka,” katanya ketika ditemui di kedai yang terletak di Jalan Datuk Lundang di sini, semalam.

Menurutnya, apa yang menjadi tanda tanya ialah bagaimana wanita yang terlibat menyusun tin-tin susu bersaiz besar di dalam baju yang dipakai dan ia seakan-akan terdapat tempat khas di dalam baju tersebut untuk meletakkan tin susu yang dicuri.

Aini berkata, semasa kejadian dia meninggalkan suaminya, Mohd Ropi Ismail, 47, untuk menunaikan solat Asar dan apabila selesai solat dia mendapati rak yang berisi susu berjenama jenis Abbott, Snow dan Anmum kosong, yang tinggal hanya tin bersaiz kecil sahaja.

“Kami berniaga di sini semenjak tahun 1979 lagi. Kerugian kali ini merupakan yang terbesar pernah kami alami,” katanya.

Mereka membuat laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu pada hari keesokannya.

No comments:

Post a Comment