Monday 30 July 2012

Kenapa Pas Terus Berlembut Dengan DAP? - Awang Adek

KOTA BHARU - Umno Kelantan mempersoalkan tindakan Pas yang masih lagi berlembut dengan Pakatan Rakyat (PR) terutama DAP yang jelas menentang Islam termasuk pelaksanaan hukum hudud di negara ini.

Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, Pas tidak wajar meneruskan kerjasama dengan DAP memandangkan sikap DAP yang dilihat tidak mesra Islam.

“Memang DAP konsisten dari dulu lebih ‘istiqamah’ dari Pas yang mana dari dulu lagi kita lihat DAP lantang menentang pelaksanaan undang-undang Islam di negara ini.

“Saya hairan kenapa Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan yang kata DAP sudah boleh menerima hudud sedangkan tidak pun. Di sini mengapa Pas masih lagi hendak bersekongkol dengan DAP dan masih berada dalam PR,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Awang Adek berkata demikian bagi mengulas kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mengatakan DAP tetap menentang pelaksanaan hukum hudud di negara ini biarpun mengakui Islam agama rasmi negara mengikut perlembagaan.

Dalam kenyataan itu, Karpal Singh berkata kenyataan itu adalah pendirian DAP bukan pandangan peribadinya.

Awang Adek berkata, umat Islam negara ini sudah boleh nampak keadaan tegang itu sekali gus akan menggugat sokongan rakyat terhadap Pas.

Beliau menegaskan sekiranya terdapat segelintir pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng dilihat seakan-akan bersetuju dengan Pas berhubung hukum hudud, itu hanya sandiwara DAP.

No comments:

Post a Comment