Monday 16 July 2012

Pegawai SPRM di Ugut, Polis Kelantan Telah Kenal Pasti Identiti

KOTA BHARU - Polis Kelantan sudah mengenal pasti suspek yang mengugut dua pegawai Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) ketika serbuan dilakukan pihak terbabit di sebuah lombong emas yang beroperasi secara haram di Sungai Mas, Felda Perasu Gua Musang di sini Jumaat lalu.

Ketua Polis Negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, semasa pihak itu membawa dua lelaki yang ditahan dari kawasan itu keluar, mereka ditahan lapan lelaki yang menaiki motosikal bersenjatakan kayu dan parang.

“Salah seorang lelaki itu menimbulkan kekecohan dan merampas kunci kereta kembara dari tangan seorang pegawai SPRM.

“Dia mengarahkan kedua-dua pegawai terbabit keluar dari kereta dan meminta melepaskan kedua-dua tahanan terbabit,”katanya kepada pemberita ketika mengadakan sidang akhbar selepas melancarkan kem kendiri program kesedaran jenayah di PCB Resort di sini semalam.

Jalaluddin berkata, akibat takut dengan tindakan suspek, mereka melepaskan dua lelaki terbabit.

“Kita sedang menunggu dia (suspek) supaya menyerah diri kepada polis yang sepatutnya hari ini (semalam) dan hanya tunggu masa untuk bertemu dengannya yang datang bersama peguam.

“Dua lagi suspek yang dilepaskan itu kini dipercayai tiada di Gua Musang dan dikatakan sudah keluar dari daerah ini dan kita sedang memburu mereka,” katanya.

Mengulas mengenai kejadian itu, Jalaluddin berkata, punca kejadian terbabit dipercayai akibat mangsa tidak berpuas hati dengan pihak SPRM kerana menahan pekerja lombong emas dan menyita peralatan melombong.

“Setakat ini kita sudah menerima lima laporan yang dibuat oleh SPRM berkaitan kes terbabit yang salah satunya berkaitan kes ugutan itu.

“Kesemua laporan akan disiasat di bawah seksyen 506 Kanun Keseksaan (KK) di atas kesalahan mengugut, seksyen 324 (mendatangkan kecederaan), seksyen 353 (menghalang penjawat awam) dan seksyen 427 (khianat),” katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai kejadian jenayah remaja melibatkan kesalahan curi, masalah sosial selain hubungan intim yang berlaku di antara adik beradik juga tidak dilaporkan atas alasan malu namun kes terbabit agak terpencil.

Beliau berkata setakat tahun ini, sebanyak 68 kes yang melibatkan pelajar termasuk jenayah ugut, curi, rogol dilaporkan berbanding tahun sebelumnya yang melibatkan 151 kes jenayah melibatkan 229 pelajar.

No comments:

Post a Comment