Sunday 24 March 2013

WAJIB UNTUK TAHU!!! JAWAPAN AKU UNTUK TUJUH SOALAN FOREIGN POLICY KEPADA ANWAR IBRAHIM.

TUJUH SOALAN FOREIGN POLICY KEPADA ANWAR??? 







Bill Clinton pernah sekali gambarkan dirinya “budak bermasalah,” tetapi ia tidak apa-apa ke atas Anwar Ibrahim (AI). 2 minggu lepas, bekas Timbalan Perdana Menteri itu telah bersih daripada sekatan penjara politik untuk sertai semula politik, dan ramai anggap beliau bakal menjadi Perdana Menteri untuk negaranya. Beliau berkata kepada FP (Foreign Policy) tentang beliau kembali untuk berkuasa dan bagaimana bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad anggap beliau boleh memecahbelahkannya.

FP: Bila anda akan mencari pejabat politik?

AI: Saya boleh sekarang. Isu sekarang ialah bila saya mahu lakukan. [Pakatan Pembangkang] punyai 5 kerajaan negeri dengan satu Wilayah Persekutuan, 6 kawasan tersebut adalah kawasan utama. Kita harus mereka urus dengan baik dan jujur. Banyak benda perlu dilakukan kerana kita bukan sahaja perlu prestasi lebih baik daripada kerajaan sebelum ini. Saya mahu pastikan pakatan ini akan bersama, dan ada tanggungjawab mengurus kerajaan. Ini lebih susah daripada saya merebut kerusi ke Parlimen, kerana ia akan pesongkan perhatian. Tetapi saya bukan tidak ambil kira [perebutan kepada pejabat]. Kami masih mencarinya dan ia boleh jadi tidak lama lagi.

Jawapan dari aku:
YANG INI AKU TAK AMBIL TAHU LANGSUNG.PAKATAN ADA OPIS KA TAKDAK AKU PEDULI APA!!! Tapi yang nyata PR memang tak dapat langsaikan janji2 mereka di 6 kawasan yang telah mereka kuasai hingga hari ini.Yang kita tahu makin menimbun masaalah yang timbul akibat akibat kepincangan dari kepimpinan mereka sendiri.



FP: Apa penjelasan anda tentang prestasi kuat Pakatan Pembangkang dalam pilihan raya lepas?

AI: Ia adalah formula kekuatan lebih kepelbagaian kaum, kepelbagaian agama. Kami bersatu di atas asas kepercayaan kami dalam perubahan demokrasi. Selepas semuanya, ini bukan sesuatu asing. Ini apa yang telah dijanjikan kepada kami bila kami capai kemerdekaan dalam 1957. Bersama dengan agenda kepelbagaian kaum, kepelbagaian agama, kami bercakap tentang agenda baru ekonomi Malaysia. Negara telah hilang daya saing. Tiada badan kehakiman bebas. Rakyat lebih untuk tidak peduli fakta pentadbiran demokrasi sebenar sepatutnya beri rakyat lebih keyakinan.Plihan raya di sini tidak pernah adil dan bebas. Kami tiada kebebasan media. Saya tiada diberi masa 10 minit untuk muncul di televisyen tempatan. Walaupun proses pemilihan jelas palsu. Tetapi dengan semua itu, kita masih dapat buat persembahan cukup bagus. Mereka gelarnya sekarang tsunami politik.


Melayu Cina India... Beramai-ramai turun ke jalanraya...
Bukan nak bergaduh sesama sendiri, tapi berpakat sesama sendiri menolak rejim DAP di Pulau Pinang... Alhamdulillah inilah yang kita mahu tengok, semua rakyat bersatu menentang DAP... Tsunami politik menolak Pakatan Rakyat melanda Pulau pinang.Ini baru laaa betul2 1Malaysia beb... Gabungan dari tiga bangsa.Tahniah untuk mereka semua yang peka tentang hak untuk rakyat yang sebenarnya.Apecer sekarang tsunami kebangkitan rakyat boleh datang membadai PR.Bak kata Nabil lu pikir la sendiriiiiiiii!!!.

FP: Jadi apakah bahagian paling susah mengetuai parti pembangkang seperti ini?

AI: Anda perlu luangkan lebih masa untuk menyatukan mereka. Buatkan mereka untuk setuju bukan hanya perkara kepentingan politik. Ia adalah perkara untuk buat polisi khusus dan agenda perubahan sementara melindungi kepentingan elemen parti masing-masing. Penyatuan ialah beberapa siri perbincangan. Ia memenatkan.



Dari awal lagi mereka berlaga sesama sendiri melibatkan bermacam macam isu.Ini macam boleh jadi satu ka kawan.Satu bas ader tiga drebar tapi berebut rebut nak drive hu3.Elok2 atas jalan terus dengan segala hormatnya di persilakan ke longkang!!!

Fakta satu: PAS tidak mempertahankan kalimah Allah. - Pas tidak boleh menafikan hakikat ini kerana cadangan supaya membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah datang daripada sekutu mereka, DAP.

Apa yang berlaku biar pun Majlis Syura Ulama Pas menolak cadangan itu tetapi kegopohan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menandatangani persetujuan dengan pakatan pembangkang telah menyebabkan parti itu tersepit.Hadi lupa atau tak pernah tahu langsung tahun 1995 Anwar pernah berkata:


Mereka2 yang taksub sangat menyokong PKR tolong ingat baik2 siapakah beliau pada masa itu?

Sehingga ke hari ini tidak ada pendirian rasmi daripada Pas, keputusan mana yang dipatuhi sama ada yang dibuat oleh Majlis Syura Ulama atau Abdul Hadi. Tindakan Pas itu boleh mendatangkan dosa kerana ia membuka laluan kepada perbuatan mencemarkan kalimah Allah seperti mana pernah dihujahkan oleh Timbalan Mursyidul Am, Datuk Haron Din.

Fakta kedua :Dakwaan pemberian tanah kepada pemimpin DAP. - Isu ini tidak dijawab dengan jelas oleh kerajaan Pas Kelantan biar pun didesak oleh pelbagai pihak.



Fakta ketiga :
Masalah Air di Selangor & Kuala Lumpur
Sekarang? Puncanya Kerana Kerajaan
Selangor Tolak Projek Langat 2 RM8.6
Bilion!!




Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), Datuk Sohaimi Shahadan berkata, Kerajaan Negeri sepatutnya mempunyai pelan jangka pendek (bagi mengatasinya jika tidak bersetuju dengan usaha penyelesaian yang ingin dilakukan Kerajaan Pusat.

Menurutnya, kedegilan Kerajaan Negeri itu untuk menyelesaikan isu air tidak mustahil akan membawa kesengsaraan berulang kepada penduduk terlibat khususnya di kawasan selatan Selangor.

“Kami kesal apabila Kerajaan Negeri seolah-olah menidakkan kebenaran walaupun pakar-pakar, syarikat konsesi air dan pihak terlibat telah mengeluarkan kenyataan bahawa masalah ini perlu ditangani degan segera dan cadangan Projek LRA Langat 2 dapat mengatasinya.

Apa kena mengena masalah air di Selangor dan Kuala Lumpur yang berlaku sekarang ini dengan projek Langat 2? Pakatan Rakyat nak projek mega atau nak selesaikan masalah rakyat Selangor?.Ini baru isu air yang lain2 camner pulak.Walah walaaaaaaah makin mumet wak Khalid nak memikir nanti hahahahahaha.

FP: Adakah anda peka tentang mereka berpaling tadah? Bagaimana anda mahu mengekalkan mereka bersama?

AI: Masa sekarang kami sangat kukuh dan komited terhadap program. Sebenarnya, parti pemerintah sekarang risau tentang mereka berpaling tadah. Kami ada nombor. Kami ada 30 [ahli dari parti pemerintah yang nyatakan untuk paling tadah]. Soalan seterusnya ialah, kenapa kita tidak bertindak sekarang? Kami tidak bertindak sekarang kerana beberapa sebab. Pertama, Parlimen masih belum bersidang. Kedua, kami mahu majoriti selesa. Ketiga, kepada mereka yang telah nyatakan persetujuan mesti diuji dimana mereka komited terhadap agenda perubahan. Jika tidak pakatan boleh jadi tidak stabil.



IPOH – Pakatan Rakyat (PR) Perak mengalu-alukan hasrat Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di Perak dan merasakan keputusan itu secar tidak langsung membuatkan Barisan Nasional (BN) Perak lebih tergugat dalam mempertahankan negeri ini.Setiausaha PAS Perak, Dr Muhaimin Sulam berkata, kedudukan Anwar sebagai ketua umum membolehkan beliau membuat pilihan kawasan yang akan ditandingi.

Apa dah jadi dengan sokongan dari orang2 Permatang Pauh pada Anwar.Macam mana nak stabil Anwar sendiri pun dah atur strategi nak bertanding tempat lain.Aku rasa perkara di bawah ni mungkin antara sebab kenapa pakatan masih rasa tak stabil.

DAP mahu guna simbol PAS, PKR: Karpal...PAS bagi Ker..Jeng Jeng Jeeeeeeeeeeeng.

FP: Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun sebelum bersara 2003. Apakah pendapat anda legasi beliau akan jadi?

AI: Pendapat saya [beliau akan diingati] sebagai seorang nasionalis muda dalam cuba untuk menjadi lebih berdikari, tetapi membesar menjadi terlebih yakin, terlebih positif, dan bertukar ke arah gila kuasa. Negara adalah beliau. Ini adalah masalah kerap berlaku dengan ramai pemimpin negara-negara baru. Anda dapat rasakan juga sekarang yang beliau percaya beliau tidak boleh pergi kerana apa [beliau fikir] akan jadi musnah. Apa akan musnah? Media dan badan kehakiman telah musnah di bawah beliau.

Bagi aku Tun Mahathir mohamad memang seorang yang hebat dalam merialisasikan setiap amanah yang terpikul di bahunya sepanjang menjadi Perdana Menteri malaysia.Jawapan di atas menyerlahkan lagi tujuan sebenar Anwar untuk menjadi perdana menteri lebih kepada niat untuk sesi balas dendam terhadap Tun Mahathir mohamad.Jika kita lihat kredibiliti Tun Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin ternyata sangat jauh berbeza.

FP: Anda terlibat dalam masalah dalam lewat 1990 apabila anda mula kritik Mahathir, bekas mentor politik anda. Adakah anda memandang rendah beliau sebagai lawan politik?

AI: Tidak, saya tidak pernah. Tetapi pada masa itu saya ada pendapat yang kuat. Dia marah idea dan hubungan baik saya dengan barat, terutama Amerika Syarikat. Saya berkata, saya tahu saya tidak berada dalam senarai gaji CIA. Saya ada pandangan kuat terhadap isu Iraq. Saya ada pendapat tersendiri. Apa masalah saya melayan Amerika sebagai kawan? Beliau jangka semua orang lain menjadi anti-Amerika kepada perkara-perkara tidak betul.

Kenapa Tun Dr Mahathir tak suka Anwar rapat dengan barat terutamanya Amerika.Dibawah adalah sedikit info terbaru dari warganegara AS sendiri.



Nile Bowie, wartawan Amerika Syarikat kelahiran NY City, kini bertugas di Kuala Lumpur bagi pihak media Kanada, Global Reserach.

Amerika mengikut Nile Bowie kini sedang memusatkan kembali kekuatan ketenteraan dan pengaruh politiknya di Asia-Pasifik bagi mengekang kebangkitan China, dan ia memerlukan sekutu yang benar2 pro-Amerika, bukan sekadar neutral atau berkecuali.

Malaysia pada Amerika sangat strategik kerana ia berpesisir dengan Selat Melaka dan Laut China Selatan, dua perairan yang sangat penting yang menjadi laluan bekalan bahan mentah untuk China serta laluan dagang penting juga untuk Russia dan Iran.

Kerajaan BN dilihat terlalu neutral oleh Amerika sedangkan Anwar Ibrahim pula dilihat sangat pro-Amerika dan jelas menyebelahi Amerika, termasuk kenyataan Anwar bahawa dia akan gerenti keselamatan Israel, ini sangat menyedapkan telinga Amerika.

Anwar juga mempunyai hubungan peribadi yang sangat intim dengan pemimpin2 Amerika seperti Jon Mc Cain, Al Gore, Paul Wolfowitz dan lain2 serta hubungan rapat dengan agensi2 Amerika seperti IMF, NED, IRI dan lain2 lagi. Semua ini adalah tanda2 betapa intim dan mesra bagai isi dengan kukunya hubungan Anwar Ibrahim-Amerika.Informasi ini membuatkan aku mula meneliti kembali kaitannya dengan artikel yang pernah aku siarkan sebelum ini.
Kapal AS ‘DIMUSNAHKAN’ Selepas ‘Tersangkut’ Di Laut Sulu, Kenapa?

Ada satu perkara menarik yang mungkin ramai orang tidak tahu, terlepas pandang atau mungkin sengaja buat-buat tak tahu.

Sebuah kapal perang Amerika Syarikat, USS Guardian telah terkandas di kawasan terumbu karang Tubbuhata di Laut Sulu pada 17 Januari lalu, iaitu 24 hari sebelum pendaratan penceroboh ke atas Sabah pada 11 Februari 2013.

Persoalan besarnya, dengan segala kelengkapan terkini dan sistem radar yang canggih, bagaimana kapal itu boleh ‘tersangkut’ di terumbu karang tersebut?

Lebih menimbulkan kemusykilan, dikatakan kapal perang berkenaan sengaja belayar keluar dari laluan asalnya.

Untuk rekod, pihak Tubbataha Reef Marine Ranger telah beberapa kali memberi amaran kepada komander USS Guardian supaya jangan menghampiri kawasan terumbu karang itu.

Tetapi bagaikan dirancang, USS Guardian tetap meneruskan perjalanannya dan enggan berhenti.

Timbalan Pengerusi WWF-Filipina, Jose Ma.Lorenzo Tan berasa hairan dan tidak percaya kenapa USS Guardian dengan sengaja menghampiri kawasan terumbu karang berkenaan.

Berdasarkan risikan Filipina, kapal perang tersebut telah melakukan satu operasi rahsia dan kehadiran mereka langsung tidak dimaklumkan kepada pihak berkuasa Filipina

“ The question is, Who did they inform? The governor of Palawan (Abraham Mitra) did not know. The Tubbataha Protected Area Management Board did not know. The Western Command (of the Armed Forces of the Philippines) did not know,”

USS Guardian mendakwa kapal mereka tersangkut di kawasan terumbu berkenaan.

Ketika itu apabila pengawal marin Filipina cuba menghampiri kapal tersebut, mereka diberi amaran dan USS Guardian bersedia untuk menembak pihak marin Filipina.

“There were eight rangers on speed boats. And they could not even approach. The ship was on general quarters (alarm),”

Yang menjadi lebih pelik dan ajaib, kapal perang tersebut telah dimusnahkan dan segala peralatannya diangkut secara tergesa-gesa.

Dalam sejarah Amerika inilah kali pertama kapal perang mereka dimusnahkan dalam keadaan aman bukan di medan perang.

Berdasarkan maklumat risikan dari Filipina, terdapat banyak kegiatan dilakukan dengan alasan mengadakan operasi menyelamat dan memunggah barang-barang.

Tetapi aktiviti mereka dibuat secara rahsia.

Yang menghairankan pihak keselamatan Filipina, kenapa anak kapal USS Guardian tidak dihantar ke Filipina kerana lokasinya paling hampir sebaliknya anak-anak kapal USS Guardian terus dihantar ke Jepun.

Selepas kejadian memindahkan anak kapal selesai, Sultan Bantilan Muhammad Muizzudin II pemimpin dari gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam (SSDI) yang menentang serangan ke atas Sabah mendedahkan ada pihak yang lebih besar di belakang Jamalul Kiram III.

Menurutnya terdapat kehadiran sekumpulan lelaki berkulit putih di dalam kumpulan bersenjata Kiram sebelum mereka menyusup masuk ke Sabah.

Amerika Syarikat kini boleh memberikan apa saja alasan mereka…kapal tersangkutlah, demi rahsia kapal terpaksa dimusnahkanlah atau apa saja untuk mengjustifikasikan perkara tersebut.

Tetapi sebagai rakyat yang sedang tertanya-tanya di mana pengganas militan Sulu boleh mempunyai kelengkapan kenteraan yang canggih, persoalan ini akan terus berlegar-legar dalam pemikiran kita.

Kita pun tahu siapa Amerika yang sebenarnya, kita pun tahu peranan agensi perisikan mereka CIA yang ‘terkenal’ dalam bab melaga-lagakan sesebuah negara.

Jadi rasanya tidak salah kalau kita merasakan bahawa ada ‘sesuatu’ di balik kehadiran misteri kapal USS Guardian di Laut Sulu itu.

Dan percayalah, kita tidak akan terperanjat kalau mereka rupanya dalang yang membekalkan peralatan dan persenjataan kepada pengganas militan ini.

Mungkin kita salah, tetapi kita juga mungkin benar.

Yang pasti banyak perkara misteri di sebalik kemalangan yang menimpa kapal USS Guardian ini…hanya masa saja yang akan menentukan, bila segala persoalan tersebut akan terjawab!

GEMPAR: Rahsia 24 Hari Sebelum Pendaratan Penceroboh Sulu Keatas Sabah.


FP: Adakah anda berpendapat Mahathir tidak sengaja jadikan anda lawan yang kuat?

AI: Mahathir sebenarnya pandang rendah saya. Beliau selalu percaya orang akan musnah di bawah penderaan atau tahanan. Beliau ada beritahu saya, semasa kami rapat, apa beliau paling takut ialah ditahan tanpa ketahui bila akan dikeluarkan. Jadi itu apa beliau lakukan pada saya. Beliau memandang rendah saya. Beliau fikir saya akan musnah.

PSSSSSST UMI HAFILDA BT ALI ADA JAWAPANNYA:


Anwar Ibrahim ialah bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia. Beliau telah dipenjara 6 tahun atas salah guna kuasa pada 1999, dijatuhi 9 tahun penjara di atas meliwat pada 2000, dan dibebaskan pada 2004. Beliau sekarang mengetuai Pakatan Parti Pembangkang di negaranya.Boleh ke kita terima bekas banduan tuk jadi Perdana Menteri kita.Bagi aku mati hidup balik pun tidak sama sekali aku akan mengizinkan orang camni jadi Pemimpin untuk NEGARAKU yang tercinta ini...

Sumber - Macam macam  adaaaaaaaaa.



No comments:

Post a Comment