Saturday 18 August 2012

Rumah Didiami Musnah Terbakar Menjelang Aidilfitri

KOTA BHARU - Hasrat sebuah keluarga untuk berkumpul beramai-ramai dan mengadakan majlis tahlil ke 100 hari ibu mereka pada raya ketiga ini tidak kesampaian apabila rumah yang sedang diubah suai itu hangus dalam kebakaran di Kampung Pengkalan Cherang, di sini, semalam.

Kejadian berlaku kira-kira jam 3.30 petang itu tidak melibatkan kemalangan jiwa kerana pemilik rumah berada di rumahnya di Kampung Jambu yang terletak tidak jauh dari tempat kejadian.

Pesara kerajaan, Maidin Muda, 60, berkata, rumah tersebut merupakan peninggalan ibu mertuanya dan diberikan kepada isterinya, Wan Kamariah Wan Omar, 51, untuk dijaga.

“Kejadian ini sangat mengejutkan kami, dan kebetulan pula hari ini isteri saya sedang membeli-belah perabot untuk dimuatkan di dalam rumah ini bagi menyambut Aidilfitri yang tinggal dua hari lagi.

“Isteri tidak mengetahui kejadian ini kerana saya tidak dapat menghubunginya dan saya pasti dia akan sedih dengan apa yang berlaku,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, rumah kayu sementara itu sedang diubah suai untuk dijadikan rumah tamu dan hampir 50 peratus sudah disiapkan serta menelan belanja kira-kira RM50,000.

Maidin berkata, bagaimanapun isterinya dan empat lagi adik-beradiknya berhasrat untuk berkumpul beramai-ramai pada Aidilfitri nanti sebelum kerja pengubahsuaian diteruskan selepas raya nanti.

Sementara itu, jiran berhampiran , Tahir Sahid, 47, berkata, kejadian tersebut dikatakan berlaku pada jam 3.30 petang apabila dia yang sedang berehat di rumahnya terdengar bunyi letupan seakan-akan bunyi mercun.

“Pada awalnya saya menyangka ada kanak-kanak yang bermain mercun tetapi oleh kerana bunyinya lama dan semakin kuat, saya cuba melihat di tingkap rumah dan mendapati rumah di sebelah terbakar dan terus menghubungi pihak bomba,” katanya.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Chepa, Pegawai Kanan Dua, Mahussin Hassan berkata, operasi menyelamat tersebut melibatkan 17 anggota bomba iaitu lapan dari Pengkalan Chepa, tiga anggota Kota Bharu dan enam anggota bomba sukarelawan.

“Kami menerima panggilan kecemasan pada jam 3.40 petang dan punca kejadian masih lagi dalam siasatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment