Thursday 23 August 2012

Khutbah Berbaur Hasutan, MAIK Akan Ambil Tindakan

Kelmarin, Pengerusi Umno Negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed mendakwa menerima laporan berhubung dakwaan adanya khutbah Aidilfitri yang disampaikan di beberapa kampung di negeri Kelantan dipercayai berbaur kecaman terhadap pimpinan negara.

Mustapa memberitahu khutbah itu didakwa mengandungi unsur kecaman kepada pucuk pimpinan dan sistem pemerintahan yang dilaksanakan di negeri ini di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Malah turut didakwa pada satu peringkat khutbah itu turut menyamakan Malaysia dengan negara yang diperintah kuasa diktator.

Sehubungan dengan itu, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) akan mengambil tindakan sekiranya mendapati ada iman di negeri ini yang mengubah bacaan kandungan khutbah Aidilfitri Ahad lalu.

Timbalan Yang Dipertua Maik, Datuk Kamaruddin Mohd Zain berkata, sepatutnya semua imam hanya membaca isi kandungan khutbah yang dihasilkan dan diedarkan oleh Maik tanpa perlu menokok tambah.

“Kandungan khutbah Hari Raya Aidilfitri yang diedarkan di 560 masjid di negeri ini sudah ditapis malah disahkan oleh panel dan ia tidak mengandungi sebarang unsur-unsur hasutan, kecaman mahupun berbaur politik. Kemungkinan ada imam yang menambah sendiri ‘ayat hasutan’ mahupun ini adalah khabar angin sahaja,” katanya.

Bagaimanapun pihaknya menunggu aduan lengkap berhubung pendedahan seorang pemimpin mengenai khutbah berbaur hasutan, namun sehingga semalam Maik masih belum laporan untuk siasatan lanjut.

Kamaruddin menjelaskan lagi, pihaknya memerlukan bukti dan saksi untuk menyiasat perkara berkenaan betul-betul sebelum mengambil tindakan selanjutnya.

No comments:

Post a Comment