Saturday 25 August 2012

Duta Kecil Kelantan Membantu Memperkenalkan Negeri ke Peringkat Luar

Anak muda Kelantan yang berpeluang melanjutkan pengajian ke luar negara dan dalam negeri merupakan duta kecil Kelantan semasa berada di perantauan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, peluang tersebut seharusnya digunakan sebaik mungkin oleh mereka untuk memperkenalkan Kelantan kepada masyarakat luar.

"Sebagai duta kecil banyak peranan yang boleh dimainkan oleh mereka apabila berada di luar dari negeri ini antaranya memperkenalkan keistimewaan serta menunjukkan sikap yang baik sebagai identiti anak Kelantan di bawah pemerintahan Islam," katanya ketika ditemui di Program Lambaian Menara Gading 2012 (LAMEGA 12) yang diadakan di Kem Kijang, di sini.

Program itu disertai oleh 168 orang anak muda Kelantan yang akan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.

Menurutnya, peluang yang diberikan untuk menuntut ilmu di peringkat tertinggi itu seharusnya digunakan sebaik mungkin dan gunakan ia sebagai cara mengharumkan nama negeri ini.

Abdul Fattah berkata, mereka seharusnya menjadi contoh kepada generasi muda yang lain untuk terus bangkit dan menjadi insan yang berguna bukan sekadar kepada diri sendiri tetapi untuk bangsa dan agama.

Sementara itu, mengulas mengenai program tersebut beliau berkata, program yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri dengan kerjasama Markaz Siswazah Kelantan (MSK) itu adalah bertujuan untuk mengumpulkan anak muda yang berpeluang melanjutkan pelajaran dan memberi informasi semasa kepada mereka.

"Dengan cara ini kita dapat mengeratkan lagi hubungan mereka walaupun selepas ini akan membawa haluan masing-masing tetapi semangat anak Kelantan itu masih ada. Saya berharap mereka semua akan memberikan yang terbaik dan dapat membantu membangunkan Kelantan pada masa akan datang," katanya. -Sinar harian.

No comments:

Post a Comment