Wednesday 26 September 2012

Anwar, Pembangkang Dan Bajet Alternatif Mereka

Petang tadi, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membentangkan Belanjawan Alternatif Pakatan Rakyat 2013.

Anwar telah membentangkan belanjawan itu dengan tema ‘Ekonomi Rakyat Negara Berkat’ dan mengemukakan beberapa janji demi kepentingan rakyat.

Antara yang dikemukakan ialah, pemberian tender diberikan secara terbuka kepada semua pihak dan bukan tertumpu kepada kroni-kroni sesebuah parti sahaja.

Untuk mencapai kejayaan dalam pemberian tender, beliau mahu melakukan perubahan struktur ekonomi dengan memansuhkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Selain itu ketua pembangkang itu juga mahu menubuhkan syarikat minyak dan gas yang dimiliki oleh kerajaan negeri seperti Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak kerana negeri-negeri itu kaya dengan sumber tersebut.

Tujuan utama diberikan kepada keempat-empat negeri itu kerana ingin mambangunkan taraf ekonomi kawasan-kawasan dalam negeri yang disenaraikan oleh Anwar.

Bukan itu sahaja, Anwar juga mahu mewujudkan Caruman Wanita Nasional yang menyediakan insuran dan skim takaful kepada penyumbang selain daripada simpanan tetap yang dibuat.

Anwar juga akan melakukan perubahan dalam pembayaran bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daripada RM300 kepada RM550 yang akan membantu kira-kira 84,000 isi rumah yang mempunyai pendapatan bulanan RM500 ke bawah.

Begini sajalah…melontarkan janji adalah mudah, persoalannya sejauh mana mereka mampu menggalas segala ‘bulan dan bintang’ yang mereka sebutkan tadi.

Selangor yang mereka sendiri perintah masih ada janji yang belum ditunaikan seperti mana yang tertulis dalam manifesto dulu.

Sampai dah nak habis penggal pun masih lagi terkial-kial nak memenuhi janji mereka kepada pengundi.

Tak mengapalah, bukan payah pun nak lontar janji, yang payah ialah untuk mengotakannya.

Lembu dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji.

Anwar kena ingat itu.

Jangan lupa dan yang lebih penting…jangan buat-buat lupa! -Mynewshub.

No comments:

Post a Comment