Saturday 8 December 2012

Kelantan Dibidas Isu Khalwat Bukan Islam

PETALING JAYA - Pihak berkuasa tempatan di Kelantan dikritik kerana mengambil tindakan terhadap empat orang, bagi apa yang dilihat sebagai kes khalwat yang melibatkan orang bukan Islam. 

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata jika PAS boleh melaksanakan undang-undang tersebut kepada orang bukan Islam di Kelantan, mereka juga boleh berbuat demikian di seluruh negara jika Pakatan Rakyat berkuasa. 

"Ini perlu menjadi satu kesedaran kepada orang Cina kerana ia menunjukkan DAP tidak mempunyai kuasa politik, kerana ia adalah harimau tak bertaring sebelum PAS," katanya. 

Dr Chua berkata demikian sebagai tindak balas kepada rasa tidak puas hati yang disuarakan oleh Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS Hu Pang Chaw terhadap pihak berkuasa tempatan yang mengeluarkan saman bagi tingkah laku tidak senonoh dua lelaki bukan Islam yang telah ditangkap di dalam kereta yang diletakkan di tepi jalan berhampiran Lapangan Terbang Kota Baru. 

Kes lain melibatkan seorang remaja lelaki bukan Islam dan teman wanita bukan Islam yang didapati bersama-sama di dalam kereta yang diletakkan di Taman Tengku Anis baru-baru ini. 

Keempat-empatnya menafikan sebarang salah laku. 

Dr Chua berkata ini menunjukkan PAS secara perlahan-lahan melaksanakan undang-undang Syariah dan akhirnya melaksanakan hudud. 

"PAS begitu pasti dengan kuasa yang mereka ada sehingga mengabaikan hak asasi bukan Islam yang termaktub dalam Perlembagaan," katanya. 

Dr Chua menegaskan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat secara jelas telah menyatakan tentang agenda Islam yang menjadi satu kewajipan agama. 

"DAP sanggup bersama-sama mereka kerana yakin untuk mendapatkan undi kaum Cina. Mari kita berharap kaum Cina bangkit sebelum terlewat. 

"Sebagai sebuah negara membangun, kita tidak perlu bertengkar tentang apa yang ditulis dengan jelas dalam Perlembagaan," katanya.

No comments:

Post a Comment