Sunday 16 December 2012

Calon PM- PAS, DAP Sekali Lagi Tak Sehaluan

GEORGE TOWN – Parti PAS sekali lagi dilihat tidak sehaluan dengan sekutu politiknya, DAP dalam soal calon yang layak dipilih sebagai perdana menteri sekiranya pakatan pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). 

Ia apabila Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dilaporkan tidak pasti sama ada sokongan Pengerusi DAP, Karpal Singh keatas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri merupakan pendirian parti atau peribadi. 

“PAS masih belum boleh memberi kata putus. Masa paling baik untuk mengumumkannya ialah selepas penamaan calon kerana orang yang mahu menjadi perdana menteri perlu dipilih. 

“Dia mesti jadi calon (dan menang baru boleh dipilih jadi perdana menteri,” katanya selepas menghadiri Kongres Kebangsaan DAP ke-16 di sini hari ini. 

Karpal hari ini mengulangi sokongannya supaya Anwar menjadi perdana menteri jika pembangkang menawan Putrajaya dalam PRU13. 

Pendirian itu bertentangan dengan resolusi PAS baru-baru ini yang memilih presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai perdana menteri. 

No comments:

Post a Comment